Titel

Highlights fra temamødet om fremtidens digitale virksomhed

Dato
Forfatter(e)
Af Jakob Werner
Hovedbillede
Billede
Fremtidens digitale virksomhed 20-3-17 foto3
Undertekst til billede/video
Senior Vice President Jesper Daugaard fortalte om målervirksomheden Kamstrups digitale transformation: Virksomheden begyndte som udvikler af mekaniske målere, gik over til digitale apparater og er i dag i højere grad en digital service provider.

Er din virksomhed klar til Industri 4.0? Sådan lød det provokerende spørgsmål forud for temamødet om fremtidens digitale virksomhed, ATV afholdt hos ROCKWOOL International den 20. marts. De cirka 50 deltagere fik på mødet lejlighed til at høre oplæg fra forskere og en række forskellige virksomheder om, hvordan de har håndteret digitalisering, Big Data og Internet of Things.

Der fremstod to hovedkonklusioner:

  • Digitaliseringsbølgen er nu så stærk, at alle virksomheder bør gå i gang med at se på deres forretningsmodeller, processer og produkter. Digital omstilling er ikke længere et valg, men en nødvendighed.
  • Der kan være mange veje til at skabe en digital virksomhed, som er konkurrencedygtig nu og i fremtiden – godt eksemplificeret gennem de tre meget forskellige business cases, der blev præsenteret på konferencen.

Professor Charles Møller, der i sit arbejde ved Center for Industriel Produktion på Aalborg Universitet har beskæftiget sig indgående med digitaliseringens muligheder og konsekvenser for erhvervslivet, forklarede, hvordan traditionelle arbejdsformer og hierarkier nedbrydes som følge af digitaliseringen.

Teknologien udvikler sig eksponentielt, og organisationerne kan ofte ikke følge med. Derfor er det vigtigt, at ledelserne ikke kun ser på digitalisering og automatisering, men i lige så høj grad er opmærksomme på nye samarbejdsformer internt og på virksomhedens supply chain.

Skiftet fra traditionelle produkter over digitale produkter til blive serviceleverandører er kendetegnende for digitaliseringen, fremgik det af oplægget fra Tom Togsverd, partner i Indesmatech ApS og ekstern konsulent, ATV.

Fra produkter til services

Også divisionsdirektør Anne-Lise Høg Lejre fra Teknologisk Institut var inde på HR-delen af digitaliseringen. Hun nævnte, at nogle job ville forsvinde og blive afløst af nye jobfunktioner, mens andre stillingstyper ville blive brudt op i forskellige ”services”, som virksomhederne fleksibelt vil in- eller outsource. Alt i alt er der et ”gap” mellem virksomhedernes digitale ambitioner og medarbejdernes digitale kompetencer.

Kamstrup havde i mange år succes med at producere måleudstyr. Men i begyndelsen af 90’erne fandt nogle af virksomhedens medarbejdere ud af, at der var potentialer forbundet med at koble kerneydelsen (måling) med nye digitale muligheder. En tendens, der blev forstærket af internettets fremkomst.

Ledelsen købte ind på ideen, forklarede Senior Vice President Jesper Daugaard.

Kamstrup blev transformeret fra i 1991 at være en mekanikvirksomhed, til at tilbyde digitale produkter omkring 2005 og frem til i dag at tilbyde digitale services.

Teknologi disrupter organisationen

Også MAN Diesel & Turbo har været igennem en proces, hvor organisationsudviklingen er foregået på teknologiudviklingens præmisser, fortalte Svend Krogsgaard. Han er Head of Software & Electronics i det globale firma, som er blevet udfordret på sine traditionelle produkter, store dieselmotorer.

Kunderne stiller fortsat høje krav til motorernes styrke, brændstoføkonomi m.m. – men det nye er, at de også vil følge med i motorernes drift og forbrug online og realtime. Derfor har et nøgleord i MAN Diesel & Turbos teknologiudvikling været connectivity, det vil sige, at motorerne er online via satellit.

Det har krævet en større omstilling og et nyt mindset hos ledelse og medarbejdere, en forandring som måtte gennemføres i respekt for de enkelte landes kultur og traditioner. Hvis man havde forsøgt med ”one size fits all”, ville udviklingen af de digitale løsninger enten være gået i stå eller løbet i alle mulige retninger. Der ligger med andre ord en tung ledelsesopgave i at skabe en innovativ organisation, og man skal ikke være bange for at skabe den uden for det traditionelle F&U-hierarki.

Big Data og Internet of Things

Billede
Fremtidens digitale virksomhed 20-3-17 foto2
Stor interesse blandt publikum for temamødet om fremtidens digitale virksomhed

Virksomhederne bør også i gang med at arbejde systematisk med Big Data, herunder data indsamlet fra Internet og Things-devices. Professor Torben Bach Pedersen fra AU opridsede udviklingen således:

For år tilbage blev forretningsmæssige beslutninger truffet ud fra begrænsede datamængder, gamle salgstal og mavefornemmelser. Med udviklingen af Business Intelligence-løsninger fik virksomhedsledelserne nye muligheder for at arbejde på et mere objektivt grundlag, men alle data stammede fra virksomheden selv.

Big Data er en revolution, blandt andet fordi dataene kan komme fra både interne og eksterne kilder, og fordi man har mulighed for at finde mønstre i tilsyneladende kaotiske og tilfælde datasæt.

Nogle af disse data kan komme fra devices og fra virksomhedernes kunder, fremgik det af oplægget fra udviklingschef Michael Kai Petersen fra Oticon.

I Oticon er man i dag i den situation, at virksomheden, når et høreapparat er solgt, ikke længere har føling med kundernes brug af apparatet. Derfor risikerer brugerne ikke at få det optimale ud af apparatet, og virksomheden ved meget lidt om brugen og oplevelsen hos slutbrugerne.

Oticon ser derfor kæmpe muligheder i at udvikle personaliserede Internet of Things-høreapparater. Der er flere udfordringer forbundet med dette – både tekniske og knyttet til, hvem der ejer og har adgang til brugernes data.

Drop tanken om en ”firewall”

Billede
Fremtidens digitale virksomhed 20-3-17 foto1
Paneldiskussion på temamødet om fremtidens digitale fremtid

Netop datasikkerhed og de juridiske aspekter af ejerskab til data var et af hovedtemaerne i den afsluttende paneldebat. Flere spørgsmål fra salen tog udgangspunkt i de risici, der følger af at opkoble produkter, produktionsapparat og it-systemer.

Men det kan ikke lade sig gøre at arbejde med en ”firewall” rundt om den digitaliserede virksomhed, slog flere af paneldeltagerne fast. Eksempelvis arbejder man i MAN Diesel & Turbo med at give personlige datarettigheder til hver medarbejder og bruger, så der kan udvikles white lists til hvert device.

Temamødet Fremtidens digitale virksomhed blev afholdt af ATV med støtte fra Industriens Fond, ROCKWOOL International og innovationsnetværket Infinit.

 

Materialer